کاربر میهمان خوش آمدید  |  ورود به پنل کاربری  | 
        امروز : 21 مرداد 1399
 
سخنی از بهشت
اخبار کوتاه

اولیا محترم و دانش آموزان می توانند با وارد نمودن کد دانش آموزی و رمز عبور در جریان امور تحصیلی قرار گیرند.

آمار بازدید
خلاصه آمار بازدید


تعداد کاربر آنلاین :  16 نفر
تعداد بازدید :  220337 نفر
عنوان خبر : روز شمار دهه امامت وولایت
بازدید: 14
درج خبر: 1399/05/11
تعداد نظر: 0

جمعه ، 10 مرداد همزمان با عید سعید قربان « توحید، بندگی و امامت»

عید قربان یکی از مهمترین روزهایی است که حیات توحیدی را به انسان یادآور می شود، و معلّم حقیقی بندگی در این روز حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) می باشد. آن وجود نورانی با زندگی توحیدی اش در حقیقت توکّل به خدای بزرگ را به همۀ بشریت تعلیم و آموزش داد. بدین بیان زمانی که همۀ مردم به خاطر بت پرستی در یک طرف صف قرار گرفته بودند و در مسیر باطل بودند، معمار  توحید را به خاطر توکّل و تکیه اش به پروردگار متعال تهدید کردند. لکن آن حضرت(ع) از احدی نترسید و برای تغییر نگاه باطل آنها تلاش مضاعفی می نمود. ایشان با احتجاج و استدلال های خویش مسیر حق را به آنها نشان می داد، و وقتی مردم نسبت اعمال و عقاید باطل خود آگاه می شدند، به سوی توحید و بندگی خدا گرایش پیدا می کردند.

از آنجا که حضرت ابراهیم(ع) نماد کامل بندگی حق بود، با پیروزی بر همه آزمون های الهی برترین مقام عالم هستی را از سوی خدای تعالی که مقام «امامت و رهبری» است، دریافت نمود. بر همین اساس این رسالت بزرگ الهی را در هر منطقه ای که حضور می یافت  به بهترین وجه ممکن انجام داده و انسانها را به بندگی و توحید فرا می خواند.

بندگی خدا مهمترین درس عید قربان

درس بزرگ این روز تسلیم محض بودن خدای تعالی است که آن حضرت(ع) در جریان رؤیای صادقه ای که برایش اتفاق افتاد فرزند موحدش حضرت اسماعیل(ع) را به آزمونی بزرگ رهنمون ساخت تا اراده و فرمان خدای بزرگ ـ قربانی نمودن فرزندش ـ را اجراء نماید، و این حرکت از سوی آن حضرت(ع) بدین جهت بود که در وجودش هیچ تعلّقی جزء تعلّق به ذات اقدس ربوبی نبود. ابراهیم خلیل الرحمن هنگامی که در این آزمون مهم سربلند و موفق شد، خدای متعال فرمان داد گوسفندی که از سوی خودش فرستاده شده بود را قربانی نماید که بعدها ای عمل او، یک سنّت ماندگار گردید برای کسانی که قصد حج بیت الله می نمایند.        به همین جهت این عمل، یکی از واجبات اعمال حجّ در روز دهم ذی الحجه قرار گرفته است. البته باید توجه داشت بسیاری از آنچه که برای حضرت ابراهیم(ع) و همسرش در سرزمین مکه و منی اتفاق افتاد جزء اعمال حجّ واجب می باشند.

شنبه ، 11 مرداد «ولایت، ضامن گام دوم انقلاب»

انقلاب، نیازمند «مراقبت» است و این «غفلت» است که انقلاب را به غیرخودش تبدیل می‌کند و به بیراهه می‌کشانداستاد مطهری می‌گفت همیشه «نگاه ‌داشتن انقلاب»، از «ایجاد کردن انقلاب» دشوارتر است. از این رو، انقلاب‌هایی که به‌سختی محقق شدند، به‌آسانی از دست رفتند. این واقعیت تاریخی، تکلیفی سنگین بر عهده‌ی نیروهای انقلابی می‌گذارد و آن‌ها را برمی‌انگیزاند که همواره   با حساسیت و جدیت، به انقلاب بنگرند و از «اصالت»‌ و «خلوص» آن دفاع کنند. و البته بیش از همه، این رسالتِ تاریخی و تعیین‌کننده، بر شانه‌ی رهبر انقلاب سنگینی می‌کند؛ اوست که باید چونان دیده‌بانی تیزبین و عاقبت‌اندیش، از سطوح و ظواهر فراتر رود و به اعماق و آینده‌ها نظر افکند و از کیان و اساس انقلاب، حراست کندولایت فقیه، از آن رو «ولایت‌ِ ایدئولوژیک» است که ولیّ‌فقیه باید به انقلاب و تمام اجزا و عناصر آن بنگرد و همه‌ی امور را رصد کند تا هرگونه ناهماهنگی و ناهمخوانیِ مضمونی و هویتی را علاج کند     در غیر این صورت، طولی نخواهد کشید که انقلاب، از دست خواهد رفت؛ هرچند پوسته و ظاهری بی‌خاصیّت از آن برجا بماند.

یکشنبه ، 12 مرداد  «ولایت و مردم سالاری دینی «

مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با مردم با ولایت فقیه  ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است. اینکه ما توانسته‌ایم در طول این چهل سال از نهیب ابرقدرتها نترسیم، اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‌ی اساسی به ما بزنند، اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهای گوناگون شجاعت و اخلاص از خود نشان میدهند، ناشی از مردم‌سالاری دینی است؛ 

 

دوشنبه ، 13 مرداد « ولایت محور وحدت امت اسلامی «

ولایت پذیری، ولایت مداری و شناخت جایگاه رفیع ولایت از مهم ترین پیام های غدیر است

قرآن و اهل بیت (ع) محور اتحاد امت اسلامی و وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی هستند و استکبار جهانی از این وحدت و انسجام  در هراس است

شناخت کامل فرهنگ غدیر و شخصیت حضرت علی (ع) از دیگر موضوع های مورد بحث علمای شیعه و اهل سنت می باشد که با شناخت ایشان، بسیاری از مشکلات بین مسلمانان حل می شود و شبهه افکنی دشمنان علیه ولایت و اصل ولایت فقیه خنثی می شود

 

سه شنبه ، 14 مرداد « ولایت، بصیرت، دشمن ستیزی «

دشمن شناسی، دشمن ستیزی و التزام عملی به ولایت فقیه ؛ لازمه یک مسلمان بصیراست. بصیرت به معنای شناخت و آگاهی کافی   و کامل از شرایط موجود اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم. بی تردید بالا بردن آگاهی و بصیرت دینی مردم در به سرانجام رساندن وظایف محوله ؛ نقش موثر و مهمی در شناسایی دشمنان ، کاهش آسیب های اجتماعی و ترویج ارزش های اسلامی و معنوی در جامعه خواهد داشت. نقش رهبری و ولایت فقیه در استكبارستیزی، دشمن شناسی و بصیرت افزایی خیلی مهم و سازنده است.

 

چهارشنبه، 15مرداد سالروزولادت امام هادی(ع) «ولایت، هدایت، عزت اسلامی«

نگرش قرآن به نقش ولایت در هدایت و عزت اسلامی

توحید بدون ولایت نمی‌‌تواند به عنوان دژ نفوذ‌ناپذیر به حساب آید و توحید کامل و واقعی باشد، چون توحید و اسلام وقتی کامل است که رهبری معصوم و ولایت در کنار آن باشد.

ولایت یکی از ارکان اصلی و آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام و به تعبیر دقیق‌تر، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین آموزة آن است.

آموزه‌های اسلامی، زمانی معنای واقعی به خود می‌گیرد که در چارچوب ولایت و در محور و مدار آن تحقّق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایت‌مداری است و هرکس که به ولایت نزدیکتر شود و در ولایت‌مداری استوارتر شود، بهرة بیشتری از چشمه‌های معنوی خواهد برد.

در قرآن کریم، «ولایت» حکایت حقیقت آدمی‏ است که استعدادهایش در اثر پیوند با ولایت تامّة الهیّه و حقیقیّه ذات ربوبی او، از راه عبادت و بندگی به منصّه ظهور و بروز رسیده است، تا آنجا که به غایت قصوای منزلت و مقام انسانی، یعنی انسان کامل نائل آمده است.

درنتیجه، به مقام‏ها و منصب‏های رفیع الهی، شامل نبوّت، رسالت، امامت و مانند آن دست یافته است، به دلیل اینکه رسالت هر پیامبری به نبوّت وی وابسته بوده است و نبوّت به ولایت او مرتبط است، سمت و سوی پیوند انسان کامل به خدای سبحان، ولایت اوست و سمت ارتباط وی به جامعه بشری رسالت اوست و رابط بین این دو، نبوّت اوست، چه اینکه تفاوت رسالت‏ها مرهون تفاوت نبوّت‏ها و امتیاز نبوّت‏ها در پرتو تفاضل ولایت‏ها است.

ولایت صحیح در نظام اسلامی ستون محکم و اصلی دین اسلام و هدایت بشر است.

عزتی که برای سعادت هردو جهان بشریت لازم است بعد از پروردگار متعال، پیامبر و اننبیاء بوسیله رهبراسلامی و ولایت اهل بیت و  در ادامه با ولایت فقیه محقق می شود.

کفّار و ظالمان از برنامه های صحیح، دقیق و پرصلابت ولایت می ترسند.

 

پنجشنبه ، 16 مرداد « ایثار و دفاع از حریم ولایت»

اقتدار امروز ایران اسلامی مرهون خون شهدا است، ما هر چه داریم از شهدا است و دفاع از حریم ولایت و پاسداری از انقلاب خواسته مهم شهدا از ما می باشد.

به برکت خون شهداست که پرچم اسلام برافراشته شده و پیروزی‌های جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان به برکت فرهنگ شهید و شهادت است.

شهید و شهادت در فرهنگ ایرانی و اسلامی از جایگاه بسیار والایی برخوردار می‌باشد و این راهی است که ائمه بر روی ما  گشوده‌اند.

توطئه‌های بسیاری علیه انقلاب از ابتدا تاکنون توسط دشمنان صورت گرفته که به برکت رشادت‌های شهدا، جانبازان وایثارگران خنثی شده است.

به برکت امنیت حاکم بر کشور که ثمره خون مطهر شهداست مردم در آرامش زندگی می کنند و باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم و سعی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه داشته باشیم.

جمعه ، 17 مرداد « ولایت، عدالت و انتظار»

بارزترین جنبه وعده ادیان الهی در ظهور موعود آخرالزمان، قیام او به اقامه عدالت و گرفتن حقوق مستضعفین و صالحین از ظالمان     و مستکبران است. در تفکر شیعی، امام مهدی عج‌‌‌الله تعالی فرجه الشریف آخرین ذخیره الهی برای تحقق قسط و عدالت به معنای واقعی خود در ساحت عالم دنیا است. عدالت خواسته فطری و طبیعی بشر است و بدین جهت، مطالبه عمومی مردم فارغ از نژاد، جنسیت و آیین و رنگ پوست هر فردی است. عدالت، آرمان و ایده مستقل بشر در همه اعصار بوده است و امری تحمیلی و سرباری   بر بشریت نیست. عدالت نه اختراع اقویا است، و نه اختراع ضعفا است، عدالت امری حقیقی و واقعی است که ناشی از استعدادهای طبیعی انسان و فعل و کنش‌های اوست. عدالت، خصوصیت مهم مقصد کاروان بشری است و خواسته عمومی بشریت از ابتدا تا انتهای حرکت تاریخی انسان بوده است.

قیام امام مهدی (‌عج)، در ادامه نهضت انبیا و پروژه پیامبران الهی و امامان معصوم (‌ع)، قابل‌تعریف است. او معمار و تکمیل‌کننده ساختمانی است که بنای آن توسط رسولان الهی گذاشته‌شده است. هدف انبیای الهی نیز به تعبیر استاد مطهری بر اساس منابع اسلامی، دو محور است: اول توحید و دوم تحقق قسط و عدالت اجتماعی. اولی هدف غایی و دوم هدف واسط است، لکن هدف واسط در اینجا به حسب ذات خود، دارای موضوعیت است و تنها نقش ابزاری بی‌ارزش ندارد. همه انبیای الهی تلاش کرده‌اند تا کلمه توحید را برافراشته سازند و اصل قسط را به اندازه امکانات خود، تحقق بخشند.

مولود نیمه شعبان ۲۵۵ هجری در بدو تولد، همچون حضرت عیسی علیه‌‌السلام لب به سخن گشود و بعد از شهادتین، بر یکایک ائمه معصومین (‌ع) درود فرستاد تا به نام مبارک خود رسید و آنگاه چنین دعا کرد:

«بارخدایا! آنچه به من وعده دادی، تحقق بخش و کار بزرگم را در پرتو عنایات خودت به ثمر برسان. بارالها! در قیام پرشکوه و آسمانی‌ام، برای برانداختن بیداد و ستم و استقرار کامل عدالت در سراسر گیتی ،گام‌هایم را استوار نما و با دست من زمین را از عدل    و داد لبریز گردان».

شنبه ، 18 مرداد همزمان با عید سعید غدیر «غدیر، امامت و ولایت»

غدیرخم بیانگر این است که دین اسلام، بدون ولی نخواهد بود و در زمان غیبت امام زمان (ع) نیز ولایت امت اسلامی به ولی‌فقیه سپرده خواهد شد.

بازخوانی واقعه غدیر این مهم را به جامعه بیان می‌کند که هیچ جامعه‌ای بدون رهبر دینی نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد.

بازخوانی واقعه غدیر خم و انتقال آن به نسل کنونی و مسلمانان در عصر کنونی و در دورانی که دشمنان اسلام سعی در ضربه زدن به ارکان دین اسلام را دارند، از ضروریات است.

نبی مکرم اسلام با تعیین جانشین و مطرح کردن مساله ولایت بنای حکومت اسلامی را بنا نهادند.
با مطرح شدن مساله ولایت و جانشینی پیامبر اسلام (ص) دشمنان و کافران مایوس شدند چنانکه در آیات قرآن کریم یاس و ناامیدی کافران پس از تعیین جانشین توسط پیامبر مشاهده می‌شود.
غدیر علاوه بر اینکه عید الله‌اکبر است و ولایت امیرالمومنین(ع) را بیان می‌کند، به مسااله ولایت بر تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی نیز اشاره دارد.
وحدت و همبستگی مسلمانان پیام بزرگ غدیر است و این انسجام می‌تواند مانعی در برابر دشمنان اسلام باشد.
غدیرخم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در آن مکان و در جریان آیین حجة الوداع حضرت علی‌بن ابی‌طالب (ع)  را پس از خود به ولایت مسلمانان جهان اعلام کرد.

 پیامبر اسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و حضرت علی‌بن ابی‌طالب را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب پروردگار متعال معرفی کرد.

یکشنبه ، 19 مرداد « قرآن و عترت»

امروز در روی زمین، کسی که مانند پیغمبر اکرم(ص) و امامان پیشین(ع) آگاه و عالم به همة علوم قرآن باشد، غیر از امام عصر ـ صلوات الله علیه ـ وجود ندارد و بعد از این نیز تا روز قیامت کسی نخواهد بود. این خاندان، راسخان در علم اند. پس اگر تفسیر قرآن  از غیر راه اهل بیت (ع) باشد، باطل و مردود است.

پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین بیان فرمودند:

إنّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ـ أهل بیتی ـ ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا و لن تزلّوا.

من در میان شما دو چیز سنگین گران بها را به جا می گذارم؛ کتاب خدا و عترت ـ اهل بیت ـ ام. مادامی که به آن دو چنگ بزنید،   هرگز گمراه نخواهید شد و هرگز نخواهید لغزید.

این روایت شریف، از جمله روایات متواتر است و فراتر از یکصد روایت در کتاب های معتبر شیعه و سنی با همان مضمون بیان شده است پس از درک مسلم و متواتر بودن حدیث ثقلین، لازم است به چند نکتة مهم که از آن اتخاذ می شود، توجّه شود:

اول، قرآن و عترت، مورد وصیت پیامبرند، و آن حضرت(ص) کاملاً به آنها نظر داشته است.

دوم، عترت و قرآن توأم با هم هستند.

سوم، مراد از عترت، اهل بیت پیامبر(ص) هستند. که «آیة تطهیر» در شأن ایشان نازل شده، دلیل بر عصمت و طهارت آنهاست.

چهارم، تمسک به عترت(ع) موجب هدایت و رستگاری و سبب منحرف نشدن از راه حق و نلغزیدن همیشگی است. و راه نجات، انحصاراً در تمسک به ایشان و پیروی از اوامر و نواهی ایشان می باشد.

 


نظرات شما
هنوز نظری ثبت نشده

 
تصویر امنیتی